Actueel


Nieuwsbrief Januari 2020: Van Bloed-Kracht naar Brein-Kracht

Ons lichaam investeert zo'n 85% van onze dagelijkse vernieuwing in onze bloedbaan. De kwaliteit van onze doorbloeding is cruciaal voor onze gezondheid, inclusief ons zenuwstelsel, ons welbevinden en ons presteren. Wat we eten en drinken heeft veel effect. Vaak al binnen uren of dagen.

Dr William Li is een wereldwijde expert in de kracht van onze bloedbaan. Hij voorspelt in zijn recente boek (1) dat de expertise van onze bloedbaan HET nieuwe specialisme van de toekomst wordt. De herstelkracht van ons bloed blijkt een zeer belangrijke voorspeller voor een groot deel van onze welvaartsziekten. Niet alleen hart-en-vaatziekten, maar ook oncologie, immunologie en ontstekingsziekten, plus dementie en andere zenuwaandoeningen, inclusief depressieve klachten.

Zie bijvoorbeeld de oncologie video van dr William Li, 'Can we eat to starve cancer?' (met Nederlandse ondertiteling): https://www.ted.com/talks/william_li

Of beter eten tegen de inflammatoire kanten van depressie: https://nutritionfacts.org/video/anti-inflammatory-diet-for-depression/

Dr Dale Bredesen is, samen met een aantal vakgenoten, een van de eersten om Alzheimer's om te keren, inclusief jaren tijdswinst en kwaliteit van leven, dankzij herstel van geheugen en cognitieve vermogens. Niet alleen legt hij uit waarom het achteraf logisch is dat alle pogingen om een medicijn te ontwikkelen voor Alzheimer's, mislukt zijn. Hij legt ook wat dan wel effectief is. Zijn kapstok beslaat drie onderdelen (2). Eigenlijk komt het neer op een bloedbaan die: 1) anti-inflammatoir, 2) anti-toxisch en 3) nutrient-dense is.

Grappig genoeg, maar zeker niet toevallig, sluit deze kapstok extreem goed aan bij het bredere onderzoek naar de bronnen van gezondheid en zelf-herstel van dr Greger (3) over de oorzaken van bijvoorbeeld:

  • Vasculaire dementie (zorg voor goede doorbloeding/zuurstof en anti-inflammatoire keuzes: beweeg, eet meer groente, fruit, peulvruchten en minder dierproducten en suiker),
  • Alzheimer's dementie (hierboven al genoemd, nav dr Bredesen),
  • Ziekte van Parkinson (door plantaardig te eten krijg je 90% minder toxische stoffen binnen: zeer belangrijk voor ons zenuwstelsel, evenals bescherming tegen de ziekte van Parkinson),
  • Depressie (nutrient density erg belangrijk en het vermijden van de endotoxinen, AGE's en andere pro-inflammatoire dierproducten)
  • Tot en met zelfs het omkeren van forse neuropathie bij diabetespatienten. Er zijn helaas nog teveel artsen die zeggen dat dit laatste niet kan, maar het is toch echt aangetoond (3).

Een gezonde bloedbaan vervult inherent meerdere anti-inflammatoire en lichaamsherstellende functies. Voor oa wondherstel, immuunstelsel, kankerpreventie, zenuwstelsel en prestatievermogen. Die herstelkracht is een van haar belangrijkste rollen en daarom investeeert ons lichaam er zo veel in, iedere minuut van de dag! Mits we deze kracht niet actief verstoren met roken, alcohol of cheese burgers.. :-)

Dus: zorg goed voor je bloedbaan, dan zorgt je bloedbaan ook goed voor jou!

Bronnen:

(1) Li, W. W. (2019). Eat to Beat Disease: The New Science of how Your Body Can Heal Itself. Hachette UK.
(2) Bredesen, D. (2017). The end of Alzheimer's: The first program to prevent and reverse cognitive decline. Penguin.
(3) Greger, M., & Stone, G. (2016). How not to die: Discover the foods scientifically proven to prevent and reverse disease. Pan Macmillan.