Actueel


Genoeg Vitamine D, ook in de winter!

Hoe krijg ik genoeg vitamine D, want met name in de winter hebben velen van ons een tekort?

Vitamine D is eigenlijk een hormoon. Het wordt voornamelijk onder invloed van zonlicht in de huid aangemaakt. Daarnaast komt deze vitamine ook voor in voeding als paddenstoelen (met name Shiitake) en vette vis. Aan sommige voedingsmiddelen is vitamine D toegevoegd, zoals margarine, muesli, zuivel- en soja producten. 

In de zomer zal 80% tot 90% van je vitamine D uit zonlicht komen, wat flink veel voordelen heeft zoals: 

  • een betere weerstand;
  • gezondere botten en spieren;
  • vermindering van de kans op hart- en vaatziekten;
  • hulp bij het afvallen;
  • een beter concentratievermogen;
  • en meer energie;

Om in de zomer aan je vitamine D te komen wordt aangeraden om tussen 10 en 15 uur zonder bescherming 15 minuten in de zon te verblijven, 6 dagen per week en in zomerse kleding.

In de winter wordt het lastiger om aan je vitamine D te komen door de zon. Slechts 20% van de vitamine D komt in de winter door zonlicht. Probeer daarom wel naar buiten te gaan en jezelf bloot te stellen aan zon en daglicht want alle kleine beetjes helpen! Ondanks dat blijken veel mensen 's winters een tekort te hebben; een voedingssupplement is dan aan te raden. Bij mensen met een getinte huid komt vitamine D tekort nog vaker voor in de winter. 

Kortom, gebruik het voorjaar vooral ook om lekker vaak naar buiten te gaan en even wat zon te pakken!

Bron: https://dspace.lboro.ac.uk/dspace-jspui/bitstream/2134/23554/3/Optimal%20vitamin%20D%20status%20for%20athletes.pdf