Actueel


Nieuwsbrief Juni 2019: De vakantie nodig om bij te komen?

Werk-privébalans is een werkwoord. Wat kunnen we leren uit de topsport over piekprestaties, maar ook de balans bewaken?

Ook topsporters hebben een uitdaging qua: maximaal willen pieken, maar tegelijk waken voor overbelasting. Er zijn een paar lessen uit de topsport die ons ook kunnen helpen om onze balans te bewaken in het werkende leven.

Ten eerste is er het inzicht dat herstel-curves een noodzakelijk onderdeel zijn van je prestatie-curve. Men heeft de herstel-curves gemeten van professionele tennisers die ze pakken tijdens hun wedstrijd: in de korte pauzes van 10-15 seconden tussen de rallies. Degenen die de beste herstel-curves vertoonden (hartslag, bloeddruk), bleken ook het vaakst het volgende punt te winnen. En ze kwamen op lange termijn het verst in hun loopbaan (1). Maar hoe vaak pakken wij eigenlijk herstelmomenten tijdens onze werkdag? Terwijl ze toch echt prestatieverhogend zijn?

Ten tweede is het belangrijk om actief te letten op signalen van overbelasting. De meesten van ons hebben een eigen 'vingerafdruk' van patronen waaraan we kunnen herkennen dat we eigenlijk in de zone van chronische overbelasting zijn beland (2). Denk aan: ongeduld, onrust, geirriteerdheid, tics, lunchpauzes overslaan, een extra glas wijn of snack foods aan het eind van de dag, etc. Niet dat 1 van die dingen in isolatie verkeerd is. Het gaat hier om early warning. Wat ook goed werkt, bij atleten en ook voor het werkleven (3): geef jezelf een rapportcijfer voor je energie aan het begin van de dag. Als je merkt dat je in de loop van een maand afglijdt van een 8 richting een 6 of 5, dan wordt het tijd voor structurele oplossingen.

Daarnaast is het natuurlijk ook verstandig om je batterij structureel te vergroten met gezonde voeding, beweging, slaap en mentale weerbaarheid skills, maar dat is voor een andere keer.

Referenties:

(1) Loehr, J., & Schwartz, T. (2001). The making of a corporate athlete. Harvard business review, 79(1), 120-129.
(2) Crabbe, T. (2016). Nooit meer te druk: een opgeruimd hoofd in een overvolle wereld. Luitingh Sijthoff.
(3) Schwartz, T., & McCarthy, C. (2007). Manage your energy, not your time. Harvard business review, 85(10), 63.